نصب کاور بدنه خودرو

بسیاری از مالکان خودرو هستند، که به تمیزی خودروهای خود اهمیت زیادی می دهند و این حساسیت ابتدا با شست شو، واکس و پولیش پی در پی ماشین بوده است ولی در طی چند سال گذشته در کنار شست شو، استفاده از کاور بدنه خودرو به شدت رونق گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده است. کاورهای جدید خودرو، روی تمامی ماشین مینشیند و تمامی قسمت های بیرونی و درونی خودرو را پوشش می دهد.

کاور بدنه خودرو(Paint Protection Film) یا PPF، روکش رنگی یا بی رنگ از جنس پلیمر می باشد، که روی سطح خودرو نصب می شود، که علاوه بر جذابیت ظاهری، از یک وسیله نقلیه در برابر ضربات سطحی، مواد شیمیایی، عوامل طبیعی و ساختگی انسان محافظت می کند، یعنی برای سلامت رنگ بدنه خودرو این کاور ها بسیار تاثیرگذار می باشند. در کنار این کاربردهایی، که به آن ها اشاره شده است، لازم به ذکر است کاورها خاصیت ضد آب دارند و بعضی از مدل های گران تر آن از ویژگی نانو بهره مند هستند، که علاوه بر زیبایی از لک و کثیفی روی بدنه ماشین جلوگیری می کند.

بهتر است بدانید، که کاور بدنه خودرو اولین بار توسط شرکت های تیونینگ برای خودروهای لوکس و گران مورد استفاده قرار گرفت ولی به لطف پیشرفت علم و فناوری روز و پایین آمدن قیمت آن، در بازارهای عمومی راه پیدا کرد، که امروزه می توان برای تمامی ماشین ها از این کاور استفاده کرد.

تفاوت پولیش و کاور بدنه خودرو

از پولیش برای تمیز کردن، درخشندگی و براق شدن بدنه خودرو استفاده می شود، که با کم کردن ضخامت رنگ و برداشتن یک لایه نازک از روی بدنه خودرو باعث تمیزی آن می شود ولی کاور بدنه خودرو به خاطر استفاده از نانو، یک لایه روی بدنه خودرو برای محافظت از آن ایجاد می کند.

گلس خودرو چیست؟

گلس کوتینگ (Glass Coatings) از ترکیبات شیمیایی استفاده شده است، که این ترکیبات شامل: سیلیکون دی اکسید(SiO2) و رزین می باشد (که از رزین به عنوان عامل چسبنده روی رنگ ماشین استفاده می شود). قرار گرفتن گلس کوتینگ روی بدنه خودرو، از خودرو در برابر عوامل شیمیایی محافظت می کند، همچنین بهتر است بدانید، که به رنگ خودرو هیچ آسیبی نمی زند.

پوشش نانو سرامیک خودرو

در پوشش نانو سرامیک همانند گلس خودرو از ترکیبات شیمیایی استفاده شده است فقط با این تفاوت، که در این پوشش ماده شیمیایی به اسم کاربید (SiC) وجود دارد، که با رنگ بدنه خودرو واکنش می دهد و به آن می چسبد. به همین دلیل پوشش نانو سرامیک در مقایسه با گلس خودرو در برابر عوامل مخرب مقاوم تر می باشد.

مزایای کاور بدنه خودرو

در سطر زیر به مزایای کاور بدنه خودرو اشاره شده است، که شامل:

  • محافظت از بدنه خودرو در برابر عوامل بیرونی مانند: باران اسیدی، آفتاب سوختگی و….
  • محافظت از بدنه خودرو در برابر رطوبت و زنگ زدگی
  • ایجاد تغییر در ظاهر و رنگ ماشین
  • محافظت در برابر خط و خش
  • محافظت در برابر ضربات سطحی

معایب کاور بدنه خودرو

در سطر زیر به معایب کاور بدنه خودرو اشاره شده است، که شامل:

  • طولانی مدت قرار گرفتن کاور روی خودرو وگرمای زیاد باعث سخت شدن و چسبنده شدن کاور می شود، در نتیجه بعد از گذشت چندسال جدا کردن آن از روی بدنه خودرو سخت می شود و حتی ممکن است به رنگ اصلی خودرو آسیب وارد کند.
  • برای نصب آن روی خودرو به فرد متخصص نیاز دارید، زیرا فردی که در نصب آن مهارت نداشته باشد و آن را بد نصب کند باعث می شود، که چسب اطراف کاور بدنه خودرو ظاهری نامناسب به خود بگیرد.
  • به دلیل قیمت بالای آن اگر ماشین شما قدیمی و فرسوده است، این کار مقرون به صرفه نیست.
  • در عرض رول کاور بدنه خودرو محدودیت وجود دارد و اگر در قسمتی از بدنه ماشین این رول کم بیاید و بخواهید از رول دیگری استفاده کنید باعث می شود دو روکش به صورت لب به لب کنار هم قرار بگیرند و زیبایی آن کاسته می شود.
  • اگر از کاور نامرغوبی استفاده کنید ممکن است، که پس از کارواش لکه های سفید رنگی در اطراف و لبه های آن ایجاد شود.

انواع کاور خودرو

در سطر زیر به انواع کاور خودرو اشاره شده است، که شامل:

کاورهای رنگی

کاورهای رنگی علاوه بر محافظت از بدنه خودرو، در تغییر رنگ بدنه خودرو نیز تاثیر دارند، که این کاورهای رنگی خود شامل دو مورد می باشند:

  • کاور بدنه خودرو مات (matt)

این نوع کاور بدون استفاده از رنگ های شیمیایی و آسیب زدن به رنگ اصلی خودرو، باعث مات و کدر شدن بدنه خودرو می شود، که طرفداران زیادی دارد.

  • کاور خودرو بدنه کاستوم (Costum)

این نوع کاور، که به صورت کاور کروم، کاور طلایی و کاور هفت رنگ روی بدنه خودرو قرار می گیرد، در ظاهر آن تغییرات زیادی به وجود می آورد و طرفداران زیادی دارد.

کاور بی رنگ

این نوع کاور فقط برای محافظت از بدنه ماشین استفاده می شود و در رنگ خودرو تغییری ایجاد نمی کند فقط بدنه خودرو کمی درخشنده تر می شود، همچنین بهتر است بدانید، کاورهای بی رنگ مستحکم تر می باشند.

کاور براق

این نوع کاور هم بیشتر برای محافظت از رنگ بدنه خودرو استفاده می شود و در ظاهر ماشین جز براق شدن رنگ بدنه خودرو تغییری ایجاد نمی کند.

کاور بدنه پلاستیکی یا روکش PVC

این نوع کاور بیشتر برای خودروهایی استفاده می شود، که قدیمی شده اند و رنگ آمیزی مجدد آن هزینه بالایی دارد. کاور پلاستیکی در محافظت از بدنه خودرو و زیبایی ظاهری آن تاثیر دارد، که به صورت برچسب، بادی استیکر خودرو، استیکرهای وینیل و یا روکش های PVC تولیده شده و به فروش می رسد.

خرید کاور بدنه خودرو

فقط دقت کنید، نصب کاور بدنه خودرو باید توسط افراد متخصص انجام شود و خودتان این کار را انجام ندهید، زیرا چسباندن آن روی انحنای بدنه ماشین نیاز به دقت، مهارت و تجربه زیادی دارد و چون روی ظاهر خودرو تاثیر گذار است باید طبق اصول انجام شود. همچنین بهتر است بدانید، که کاور بدنه خودرو امروزه در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شود، که شما می توانید با مراجعه به مرکز تامین خودرو نوع و رنگ آن را اتخاب کنید، تا کارشناسان آن را روی بدنه خودرو اجرا کنند.

نکات مهم در نصب و نگهداری کاور خودرو

فردی که خودرو خود را کاور کرده باید به نکات زیر توجه کند:

  • قبل از نصب کاور بر روی خودرو باید بدنه خودرو خود را پولیش کنید.
  • دقت کنید هنگام نصب، ورق کاور را نچرخانید، زیرا بعضی از کاورها مانند سفید صدفی جهت دار هستند و وقتی آن را می چرخانید و نصب می کنید در ظاهر خودرو تاثیر می گذارند.
  • بعد از کاور بدنه خودروتان بهتر است، کمتر به آن فشار زیاد آب در کارواش و یا گرمای زیاد برخورد کند، زیرا به مرور زمان به کاور خودروتان آسیب می زند.

نتیجه گیری

در بالا همه چیز در مورد کاور بدنه خودرو گفته شده است، همچنین قیمت کاور بدنه خودرو بستگی به نوع خودرو شما و کاور انتخابیتان دارد، که شما می توانید با مراجعه به سایت تامین خودرو و مشورت با کارشناسان خبره، اطلاعات دقیق تری برای قیمت و نصب آن کسب کنید.