شیشه دودی خودرو

امروزه دودی کردن شیشه خودرو به خصوص در ماشین بازهای جوان طرفداران زیادی پیدا کرده است ولی بهتر است بدانید، که این کار جدا از جذابیت ظاهری خودرو و جلب توجه دلایل دیگری هم دارد، که در سطر زیر به صورت کامل به آن ها اشاره شده است.

دلایل دودی کردن شیشه خودرو

در سطر زیر به دلایل دودی کردن شیشه خودرو اشاره شده است، که شامل:

  • خنک کردن فضای داخلی خودرو

در فصل تابستان، که تابش نور خورشید بیشتر و هوا گرم تر می شود، مالکان خودرو برای رهایی از نور، گرمای خورشید و جلوگیری از آفتاب سوختگی شیشه های خودروی خود را دودی می کنند، زیرا باعث می شود دمای درون کابین خودرو کاهش پیدا کند و داخل ماشین خنک تر شود.

  • محافظت در برابر اشعه مضر UV

یکی دیگر از دلایل مهم برای دودی کردن شیشه خودرو این است، که از تابش مستقیم نور خورشید و برخورد اشعه مضر UV با پوست دست و صورت راننده و دیگر سرنشینان جلوگیری می کند. این موضوع در حالی می باشد، که متاسفانه بسیاری از خودروهایی که در کشور تولید می شود از شیشه های آنتی UV بی بهره هستند، همچنین در کشور ما، که در بعضی از نواحی آن اکثر روزهای سال گرم و آفتابی است و آفتاب به صورت مستقیم به خودرو می تابد مانند جنوب کشور دودی کردن شیشه های خودرو بسیار لازم و ضروری می باشد.

  • نشکن بودن شیشه دودی خودرو

دودی کردن شیشه خودرو باعث می شود، که در برابر ضربات مقاوت بیشتری از خود نشان دهد به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده است.

  • حفظ حریم شخصی

یکی دیگر از دلایل دودی کردن شیشه خودرو حفظ حریم شخصی می باشد، زیرا افراد بیرون از خودرو دید کمتری از بیرون  به داخل دارند و این موضوع باعث می شود، که سرنشینان امنیت و آرامش بیشتری داشته باشند.

  • سلیقه شخصی

دودی کردن شیشه خودرو به سلیقه شخصی فرد نیز بستگی دارد.

  • ضد خش کردن شیشه خودرو

یکی دیگر از دلایل دودی کردن شیشه خودرو ضدخش کردن آن است، زیرا این برچسب ها به عنوان محافظی برای شیشه خودرو استفاده می شود، که از خط و خش جلوگیری می کند.

  • تغییر ظاهر خودرو

دودی کردن شیشه خودرو، زیبایی و جلوه بهتری به ظاهر ماشین می دهد و باعث می شود، که ظاهر خودرو جذاب تر شود.

  • افزایش قیمت خودرو

همچنین اگر بخواهید از بعد اقتصادی به این موضوع نگاه کنید، خودرویی که شیشه های آن دودی می باشد قیمت آن نیز به نسبت افزایش می یابد.

قوانین دودی کردن شیشه ماشین

  • درصد دید

راهنمایی رانندگی برای دودی کردن شیشه ماشین قوانینی وضع کرده است، که طبق این قانون مالکان خودرو فقط می توانند شیشه های ماشین را از 35 تا 40 درصد دودی کنند، یعنی از بیرون خودرو دید 35 تا 40 درصدی به داخل خودرو وجود داشته باشد. بهتر است بدانید، که منظور از درصد دودی کردن، درصد دید می باشد. به عنوان مثال شیشه دودی 5 درصد بسیار تیره تر از شیشه دودی 45 درصد می باشد اگر مالک خودرو این قانون را نقض کند پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند با مشاهده این موضوع خودرو مورد نظر را متوقف کرده و آن را جریمه نقدی کند.

  • جریمه خودرو

اگر پلیس در فاصله کمتر از 3 متر نتواند داخل ماشین را مشاهده کند، می تواند نسبت به توقیف و جریمه آن اقدام کند، یکی از دلایل این موضوع به این خاطر می باشد، که پلیس باید بتواند به خوبی داخل خودرو را مشاهده کند، تا اگر راننده به عنوان مثال در حال حرف زدن با تلفن همراه خود بود، یا کمربند ایمنی خود را نبسته بود و…. بتواند راننده خودرو را متوقف و با او برخورد کند.

بهتر است بدانید، که نه تنها پلیس راهنمایی رانندگی، بلکه نیروی انتظامی نیز می تواند با خودرویی، که قانون دودی کردن شیشه ماشین را رعایت نکرده است، برخورد کند.

  • قوانین معاینه فنی

طبق قوانینی، که در مراکز معاینه فنی وجود دارد، خودرویی که شیشه عقب آن برچسب دودی داشته باشد، حتی اگر کم رنگ 40 درصد باشد غیر مجاز است و برای آن خودرو، برگه معاینه فنی صادر نمی شود ولی لازم به ذکر است، خودرویی که شیشه عقب آن به صورت فابریک دودی باشد نه بر چسب مشکلی برای صدور برگه معاینه فنی وجود ندارد.

شرایط خاص دودی کرن شیشه خودرو

بهتر است بدانید، که در کنار قوانینی که برای دودی کردن شیشه خودرو وجود دارد تبصره هایی نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر فردی از سوی پزشک متخصص دستور اصتفاده از شیشه دودی را داشته باشد پلیس راهنمایی رانندگی می تواند برای آن شخص مجوز صادر کند ولی باید بدانید، که غلظت دودی شدن  شیشه خودرو باید توسط کیسیون های فنی و پزشکی پلیس راهور بررسی شود.

روش های دودی کردن شیشه خودرو

دو روش برای دودی کردن شیشه خودرو وجود دارد، که در سطر زیر به آن اشاره شده است، که شامل:

  • دودی کردن شیشه ماشین در کارخانه خودروسازی

دودی کردن شیشه های ماشین در کارخانه خودروسازی به در خواست خود راننده انجام می شود البته بهتر است بدانید، که درصد دودی کردن شیشه های خودرو طبق قوانین راهنمایی رانندگی و براساس استانداردهای تعریف شده می باشد.

  • دودی کردن شیشه ماشین به روش دستی

در این روش دودی کردن شیشه خودرو توسط راننده انجام می شود، یعنی فرد می تواند با تهیه برچسب مناسب و به کمک ابزارهایی مانند: کاردک، کاتر، لیسه، هیتر، سشوار خانگی و یا صنعتی شیشه خودرو را دودی کند، البته لازم به ذکر است، که انجام این کار نیاز به دقت، توجه و مهارت دارد، تا گردوغبار، حباب و اثر انگشت روی سطح شیشه نباشد.

مراحل نصب شیشه دودی ماشین

در سطر زیر به مراحل نصب شیشه دودی ماشین اشاره شده است، که شامل:

  • ابتدا باید یک برچسب دودی سایز بزرگ تهیه کنید، به عنوان مثال اگر عرض شیشه خودرو شما 60 می باشد برچسب برای عرض 65 تهیه کنید، تا مشکلی ایجاد نکند و کم نیاید، چون شما باید برای نصب این برچسب بر روی شیشه، گوشه های آن را ببرید قسمت هایی که بریده می شود، دور ریز محسوب می شود و دیگر نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • سطح بیرونی شیشه را با دقت تمیز کنید، سپس سطح داخلی خودرو را با دقت بالاتر، با استفاده از تیغ، شوینده و آب کاملا تمیز کنید، تا هیچ لکه و غباری روی شیشه باقی نماند.
  • توجه کنید تا برچسب دودی تاخوردگی نداشته باشد و همچنین در اندازه گیری و بریدن آن باید به شدت دقت کنید اگر برچسب دارای تاخوردگی باشد، شما می توانید به کمک دستگاه هیتر، سشوار خانگی و یا صنعتی برای صاف و مرتب کردن آن استفاده کنید، سپس اندازه برچسب شیشه دودی را از سطح بیرونی خودرو اندازه گیری کنید.
  • حالا تمامی قسمت ها و گوشه های سطح داخلی شیشه ماشین را با اسپری آب خیس کنید و برچسب دودی را به لایه داخلی شیشه ماشین بچسبانید و از کاردک برای از بین بردن آب و حباب روی شیشه استفاده کنید، حتی می توانید از هیتر و یا سشوار برای از بین بردن حباب ها استفاده کنید.
  • در آخر توجه داشته باشید، که فاصله لبه بالایی برچسب دودی تا شیشه حدود 5 الی 10 میلی متر باشد، یکی از جاهای مطمئنی که می توانید شیشه خودرو را دودی کنید تامین خودرو می باشد، که کار شما را به نحو احسن انجام می دهد.

برندهای معروف برچسب های دودی خودرو

برندهای معروف برچسب های دودی شامل: سولارگارد، سان تک و لیومار می باشد، که در کشورهایی مانند: تایوان، چین، آمریکا، تایلند و آلمان تولید می شود.

نتیجه گیری

در بالا همه چیز در مورد شیشه دودی خودرو گفته شده است، همچنین قیمت این برچسب های دودی بسته به جنس و کیفیت آن ها متفاوت می باشد، که شما می توانید با مراجعه به سایت تامین خودرو و مشورت با کارشناسان خبره، اطلاعات دقیق تری در مورد دودی کردن شیشه خودرو کسب کنید.