خرید و فروش خودرو

امروزه با بالا رفتن قیمت خودرو و نوسان بالایی که در بازار خودرو وجود دارد، دیگر کمتر کسی به دنبال خرید خودرو صفر است. بیشتر مردم به دنبال خرید و فروش خودرو دست دوم هستند. اما در این میان توصیه ها و نکات مهمی هستند که بسیار حائز اهمیت می باشند، که این نکات باید در نظر گرفته شوند.

نکات مهم خرید و فروش خودرو

اگر شخصی اقدام به خرید یا فروش خودرو کند، مخصوصا از طرف خریدار باید اقدامات مهمی از جمله ارزیابی دقیقی از وضعیت خودرو انجام شود. این نکته مهم باید قبل از خرید خودرو انجام شود، چون اگر بعد از خرید مشکلی پیش بیاید، نمی توانید کاری انجام دهید.

برای ارزیابی دقیق خودرو باید به یک مرکز کارشناسی معتبر و دقیق مثل مرکز تامین خودرو مراجعه کنید. بررسی دقیق خودرو نیازمند کارشناسان خبره، حرفه ای و با تجربه ای است، تا بعدا مشکلی پیش نیاید. کارشناسی خودرو به این صورت انجام می شود که:

  • اولین و مهم ترین کار، ارزیابی و بررسی دقیق وضعیت خودرو می باشد، که به یک کارشناس خبره نیاز دارد.
  • قبل از اینکه به کارشناس و یا مرکز کارشناسی مراجعه کنید، خودتان تمام نیازهای خودرو را بررسی کنید، تا در حین کارشناسی ایراد و یا نقصی نداشته باشد.
  • بعد از بررسی و کارشناسی، شما می توانید به مشکلات خودرو پی ببرید و قیمت واقعی آن را پرداخت کنید.

راهنمای خرید و فروش خودرو

  • خرید:

قبل از خرید باید اول میزان پولی که می خواهید برای خرید یک خودرو پرداخت کنید را مشخص کنید. سپس به دنبال خودرویی باشید که با آن بیشترین تطابق را داشته باشد. بعد از اینکه خودرو مورد نظر خودتان را یافتید، کار مهم و اصلی شما شروع می شود که مراجعه به  کارشناس و بررسی خودرو می باشد.

خیلی ها برای پرداخت نکردن مبلغ جزیی به کارشناس، کار کارشاسی و بررسی خودرو را انجام نمی دهند و برای مراجعه اقدامی صورت نمی گیرد و یا با نشان دادن خودرو به چند نفر اطمینان حاصل می کنند، که این کار بسیار اشتباه است. ممکن است طی گذشت مدت زمان کوتاهی خودرو با مشکلات فنی همراه شود و هزینه های زیادی روی دست خریدار بگذارد. علاوه بر مشکلات فنی و هزینه مالی مورد مهمی که نمی توان جبران کرد هزینه جانی است. پس این مورد را جدی بگیرید.

  • فروش:

کسانی که قصد فورش خودرو خود را دارند، کاملا با اشخاصی که قصد خرید را دارند متفاوت هستند. خریدار به دنبال یک خودرو خوب با قیمت مناسب و پایین است، اما فروشنده به دنبال فروش خودرو با بالاترین قیمت می باشد. در این صورت فروشنده خودرو خود را به کسی که بالاترین قیمت را برای آن پرداخت می کند، می فروشد.

برای فروش راه های زیادی ، از جمله مراجعه به بنگاه های خرید و فروش خودرو وجود دارد. باید یک قیمت خوب و مناسب در نظر بگیرید. برای پیدا کردن قیمت خودرو در بازار جستجو کنید و از کارشناس کمک بگیرید.

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو

بعد از بررسی ها و کارشناسی خودرو می توانید، برای خرید آن اقدامات لازمه را انجام دهید. در شرکت تامین خودرو کارشناسان یک برگه ضمانتامه هولوگرام دار به شما می دهد. بعد از مشاوره در مرکز تامین خودرو می توانید، در همانجا معامله خود را انجام دهید. برای معامله یک قولنامه رسمی جهت خرید ماشین توسط مشاوره حقوقی و کارشناسان به صورت کاملا قانونی انجام می شود.

قولنامه ماشین زیر نظر یک وکیل معتبر تهیه و تنظیم می شود که خریدار و فروشنده هر دو باید آن را تایید کنند. در حین انجام خرید خودرو کارشناسی شده، برگه ضمانتنامه که کارشناس به شما داد نیز در قولنامه قرار می گیرد. برگه هولوگرام دار بسیار معتبر است و هولوگرام در قسمت پایینی آن قرار دارد، که نشانه اصل بودن و اعتبار برگه می باشد.

در ادامه 5 نکته حقوقی وجود دارد، که باید در نظر بگیرید. این نکات شامل:

  1. تنظیم سند و یا قولنامه معتبر
  2. تعویض پلاک و گرفتن پلاک جدید
  3. بررسی مالکیت خودرو
  4. تنظیم درست و دقیق قولنامه
  5. انجام معامله در جایی امن و مطمئن

نکته: حتی اگر به فروش خودرو خود نیازی ندارید، کارشناسی آن را می توانید انجام دهید. شما با این کار از مشکلاتی که برای خودرو در آینده ایجاد شود، مطلع می شوید و می توانید، برای رفع آنها اقدام کنید. با این کار از خرج و بوجود آمدن مشکلات بیشتر برای خودرو خود جلوگیری می شود.

نکاتی برای فروش خودرو

برای خرید و فروش خودرو نکته های زیادی هستند که حائز اهمیت می باشند و این نکات فقط برای خریدار نیست. فروشنده هم باید یکسری نکات را در نظر بگیرد و آنها را رعایت کند. این نکات شامل:

  1. بررسی وضعیت قیمت خودرو
  2. رقابت با دیگر رقابایی که هم رده خودرو شما هستند
  3. رسیدگی به ظاهر و فنی خودرو
  4. تبلیغات برای فروش خودرو
  5. متن خوب و جذاب برای فروش خودرو
  6. اجازه دادن به خریدار برای بررسی خودرو
  7. گفتگو با خریدار برای تخفیف (در صورت تمایل)
  8. مدیریت وضعیت
  9. صبور بودن تا پایان انجام تمام کارهای سند و انتقال مالکیت جدید

نتیجه گیری

برای فروش خودرو و خرید آن چند روش دیگر غیر از روش های بالا نیزوجود دارد. روش های سنتی، مثل: فروش در نمایشگاه های فروش خودرو، در اختیار گذاشتن خودرو برای فروش به یک فرد مطمئن، فروش خودرو توسط مالک و …

روش های جدید و مدرن هم که شامل: فروش خودرو با وجود واسط (دلال). فروشندگان خودرو دست دوم اگر برگه گارانتی دارند، هنگام فروش و سند زدن خودرو به نام خریدار، باید سند را طوری تنظیم کنند که مالک جدید خودرو نیز بتواند از مزایای خودرو که همان مزایای ضمانت پس از فروش خودرو می باشد استفاده کند.

بعد از کارشناسی خودرو توسط کارشناس و بستن قولنامه باید مراقب این موضوع باشید و دقت کنید، که اگر برای خودرو مشکلی پیش بیاید، به شما هیچ ارتباطی ندارد و مالک خودرو دیگر شما نیستید. اگر به کارشناس و مراکز کارشناسی مراجعه کنید، دیگر نیازی به نگران بودن در این زمینه ندارید، چون شما تمام اقدامات لازمه را انجام داده اید و مالک جدید خودرو نمی تواند به شما مراجعه کند.