اجاره خودرو

مسلما این موضوع که می توان خودرویی را اجاره کرد، به گوشتان خورده است. شاید حتی برای یکبار هم که شده دوست داشته اید که این کار را انجام دهید و خودرویی اجاره کنید تا با آن دوری بزنید. اما اجاره خودرو شامل شرایطی می باشد و شما باید این شرایط را مهیا کنید تا خودرو به شما اجاره داده شود.

روش و شرایط اجاره خودرو

اجاره خودرو در یک مکان مشخص صورت نمی گیرد و شما می توانید با مراجعه به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، با درنظر نظر گرفتن شرایط و ضوابط خودرو مورد نظر خود را اجاره کنید. شرایط در هر شرکت به یک صورت می باشد و همه شرکت ها شبیه به هم نیستند. اما به صورت کلی در اینجا می توان گفت که تقریبا چه شرایطی باید داشته باشید، این شرایط شامل:

  • اول از همه باید به دنبال شرکتی باشید، تا خودرو را از آنجا کرایه کرایه کنید. بعد از تماس با شرکت مورد نظر باید از اپلیکیشن های کرایه خودرو درخواست اجاره کردن خودرو را ثبت کنید.
  • بعد از اینکه درخواست شما ثبت گردید، باید ماشین مورد نظری که می خواهید اجاره کنید را انتخاب کنید و تعداد روزهایی که می خواهید خودرو در اختیار شما باشد را مشخص کنید.
  • بعد از مشخص شدن اینها باید بر سر قیمت به توافق برسید و برای تنظیم قرارداد اقدام کنید.
  • بعد از داشتن شزایط و انجام قراداد، خودرو مورد نظر درب منزل و یا در پارکینگ (مطابق با شرایط شرکت) به شما تحویل داده می شود.

نکته مهم: برای اینکه بعد از تحویل گرفتن خودرو مشکلی پیش نیاید، مدارکی که لازم است هنگام رانندگی با آن را داشته باشید از شرکت مورد نظر بگیرید و همراه داشته باشید.

قوانین و مقررات استفاده از خودرو اجاره ای

  • اگر در مدت زمانی که خودرو اجاره شده در اختیار شما باشد، صدمه و آسیبی به آن وارد شود، کل هزینه خسارت برعهده شما می باشد. پس در نگهداری آن دقت کنید.
  • شرایطی که شرکت ها برای استفاده از خودرو اجاره ای در نظر می گیرند را باید رعایت کنید. یکی از این شرایط مشخص کردن و تعیین کیلومتر برای خودرو می باشد. یعنی شما باید روزانه طبق کیلومتر مشخص شده برای آن خودرو با آن رانندگی کنید و بیشتر نشود. در غیر اینصورت برای شما جریمه ای در نظر گرفته می شود.

آیا می توان با خودرو اجاره ای سفر کرد؟

باید قبل از اجاره خودرو در مورد سفر با آن و تعیین کیلومتر حتما صحبت کنید و این موضوع را برای شرکت مورد نظر مشخص کنید. این مورد هیچ مشکلی ندارد و می توانید با در نظر گرفتن شرایط به همراه خانواده به هرکجا که دوست سفر کنید.

اجاره خودرو در ایران خیلی مرسوم نیست و خیلی ها هستند، که از این موضوع بی خبر می باشند. موضوع اجاره خودرو بیشتر در کشورهای اروپا و آمریکا شناخته شده است. اما در ایران نیز وجود دارد و خیلی ها خودرو اجاره می کنند. می توانید با پرداخت کرایه خودرو آن را در اختیار داشته باشید و به هرکجا و با هرکسی که دوست دارید، مسافرت کنید.

مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو

همانطور که در بالا گفته شد، اجاره خودرو در هر شرکت شرایط خاص آن شرکت را در بر دارد و تمام شرایط شرکت ها شبیه به هم نیستند. اجاره خودرو در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شود، شامل:

  • اجاره خودرو بدون راننده برای ایرانی ها
  • اجاره خودرو بدون راننده برای خارجی ها

اجاره دادن خودرو به این دو دسته از افراد خود شامل شرایطی می شود، که مدارک مورد نیاز و ضروری در رابطه با اجاره خودرو بدون راننده برای اتباع ایرانی ها، شامل:

  • داشتن گواهینامه معتبر شخصی که می خواهد خودرو را اجاره کند.
  • داشتن کارت شناسایی معتبر و قابل قبول
  • پرداخت ودیعه اجاره خودرو
  • تحویل دادن سفته و یا یک فقره چک معتبر، معادل و برابر با قیمت روز خودرویی که می خواهید اجاره کنید.

برای ودیعه به شرکت اجاره دهنده خودرو می توانید به سه روش این کار را انجام دهید، که شامل:

  1. پرداخت ارزش ریالی خودرو چیزی در حدود (7 تا 15 درصد) از قیمت کل آن، با توجه به برند و مدل خودرو
  2. ارائه دادن سند ملکی که به نام اجاره کننده خودرو باشد.
  3. روش سوم و آخر پارک کردن ماشین شخص اجاره کننده خودرو در یک پارکینگ عمومی که مورد تایید شرکت اجاره دهنده خودرو باشد، همچنین ارائه دادن اصل سند آن ماشین به شرکت

 شرایط اجاره برای دسته دوم، یعنی اجاره خودرو بدون راننده برای اتباع خارجی، شامل موارد زیر می باشد:

  • پرداخت ارزش ریالی خودرو چیزی در حدود (7 تا 15 درصد) از قیمت کل آن، با توجه به برند و مدل خودرو
  • داشتن گواهینامه معتبر شخصی که می خواهد خودرو را اجاره کند.
  • داشتن کارت شناسایی معتبر و قابل قبول
  • داشتن پاسپورت و ویزای شخص اجاره کننده خودرو
  • ارائه بلیط و یا کپی رفت و برگشت شخص اجاره کننده خودرو

نکاتی که باید بعد از اجاره خودرو رعایت شوند

بعد از اینکه تمام شرایط را مهیا کردید و خودرو مورد نظرتان به دست شما رسید، یکسری نکات مهم هستند، که حتما باید آنها را رعایت کنید. این نکات شامل:

  • اگر برای اجاره کردن خودرو می خواهید، که همراه با راننده باشد (بعنوان مثال، برای استفاده بعنوان ماشین عروس، برای تشریفات فرودگاه و…) به این فکر نباشید که دیگر به ارائه مدارک معتبر نیازی نیست. با توجه به شرکتی که می خواهید خودرویی اجاره کنید، باید چند مورد از مدارک را ارائه دهید.
  • اگر شما واجد شرایط اجاره کردن خودرو نیستی و نمی توانید هیچ مدرک و مبلغی پرداخت کنید، این موضوع را با شرکت موردنظرتان در میان بگذارید تا شاید یک راه دیگر پیش روی شما بگذارند.
  • برای اجاره خودرو به این نکته توجه ویؤه داشته باشید، که حتما خودرویی که آن را اجاره کرده اید، دارای بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث باشد.
  • در بعضی شرکت ها با توجه به سیاست های خاص خودشان، اجاره کردن خودرو همراه با راننده نیازمند ارائه مدارک نیست.

نتیجه گیری

باید قبل از اجاره و کرایه خودرو به یکسری نکات توجه کنید و بی گدار به آب نزنید. اول از همه شرکت اجاره دهنده باید یک شرکت معتبر، شناخته شده و دارای مجوز باشد، چون شما باید مبلغ و یا اسنادی را در اختیار آنها قرار دهید. مورد مهم دیگری که حتما باید رعایت شود، بستن قرارداد مشخص شده و قید تمام موارد در آن است. اگر قرارداد معتبر داشته باشید، در صورت بوجود آمدن مشکل و یا اختلافی بتوانید که حق و حقوق خودتان را دریافت کنید.